joi, iunie 18, 2009

A fost Mihai Mocanu

Cu regret va informez ca marele nostru jucator, Mihai Mocanu a incetat din viata. Cel mai bun fundas - stanga din istoria nationalei Romaniei spune astfel adio celor care au ramas aici pentru o perioada la fel de imprevizibila. A fost chemat de Ilie Oana, acolo sus pentru a mai apara odata culorile si traditia Petrolului de Aur!
Data si locul nasterii: 24.02.1942, Constanta

Post: fundas stinga

Cariera: Locomotiva Constanta (1952-1956), Rafinaria Cimpina (1956-1958), Electrica Constanta (1959-1960), SNM Constanta (1960-1962), Chimia Fagaras (1962-1963), Petrolul Ploiesti (1963-1972; 1974-1976), Omonia Nicosia (Cipru, 1972-1974)Palmares: campion al Romaniei cu Petrolul (1966);


a participat la CM 1970 (Mexic)Liga I: 201 meciuri/6 goluriEchipa nationala: 33 meciuri/0 goluri
Nascut la 24 aprilie 1942, la Constanta, Mihai Mocanu a inceput fotbalul la 10 ani, la Locomotiva Constanta, a trecut apoi pe la Rafinaria Campina, Electrica si SN Constanta, Chimia Fagaras, pentru ca la 21 de ani, in 1963, sa fie cooptat in marea echipa a Petrolului Ploiesti. Intre 1963 si 1972 a jucat pentru Petrolul, evoluand in 201 meciuri, perioada in care a castigat titlul in editia 1965-1966. A evoluat in 33 de jocuri pentru nationala. intre 1972 si 1974 a activat la Omonia Nicosia - Cipru, cucerind cupa si campionatul in 1974. ?n 1975, la 33 de ani, la Petrolul, s-a retras de pe gazon ca jucator. Ca antrenor, a activat la diverse echipe prahovene, inclusiv la Petrolul, atat la seniori, cat si in special la Centrul de Copii si Juniori si din 1991 la Conpet Ploiesti, de unde s-a pensionat in 2005. in 2000 a fost declarat cel mai bun fundas stanga al tuturor timpurilor. Maestrul emerit al sportului a primit titlul de Cetatean de Onoare al Ploiestiului. Din cauza unor probleme grave de sanatate, i-a fost amputat un picior insa, chiar si asa, nea Misu e mai sanatos decat multi dintre noi.
La Petrolul a jucat din 1963 pana in 1976 cu o pauza intre anii `72-74 in care a fost fotbalist profesionist in Cipru la Omonia.Primul sau meci in Divizia A la avut pe data de 25.08.1963 intr-un UTA Arad - Petrolul Ploieşti 2 – 1 .Ultimul sau meci in aceeasi competitie va fi pe 12.12.1971 • Petrolul Ploieşti - Jiul Petroşani 0 – 1,iar sfarsitul de cariera la gasit unde altundeva decat la Petrolul in anul 1976 in Divizia B.
Pe langa perioada petrecuta in Cipru ,Mihai Mocanu a particat cu Petrolul in Cupele Europene de 8 ori reusind sa marcheze o singura data ( 1964-65; 1965-66 si 1966-67).
Campionatul mondial de la Guadalajara
Mihai Mocanu a fost singurul petrolist prezent la acel campionat mondial. Poate si altii meritau convocarea insa pe Mocanu, Angelo Nicolesco nu avea cum sa nu-l convoace. A fost cel mai bun fundas stanga din istoria fotbalului romanesc.
Iunie 1970. Guadalajara. Mexic. In acea perioada, nationala de fotbal a Romaniei participa la Cupa Mondiala din Mexic. Printre tricolori, si un ploiestean, fundasul stanga al Petrolului, Mihai 'Mocky' Mocanu. Printre adversarii sai s-au numarat vedete incontestabile, precum englezii Bobby Charlton si Bobby Moore, brazilienii Pele si Jairzinho sau cehii Adamec si Viktor. Deunazi, l-am vizitat pe fostul fundas al Petrolului, iar impresia pe care ne-a lasat-o a fost aceea ca, daca am sta de vorba o zi intreaga, tot nu am epuiza toate subiectele.Romania a fost repartizata in grupa de foc de la Guadalajara. Brazilia - viitoarea campioana mondiala, Anglia - detinatoarea trofeului, si Cehoslovacia - medaliata cu argint la Cupa Mondiala din 1962. Chiar si asa, prima noastra reprezentativa a avut o comportare mai mult decat laudabila, invingand cu scorul de 2-1 Cehoslovacia, pierzand la limita disputele cu Brazilia 2-3 si Anglia 0-1. Au facut chef in avion si au fost amendati cu 10.000 de lei'Au fost trei jocuri foarte disputate, pe o caldura ce atingea aproximativ 40 de grade', si-a inceput rememorarea fostul fundas stanga Mihai Mocanu. Acelasi ambitios fotbalist a mai spus: 'Diurna noastra in timpul Mondialului din Mexic s-a ridicat la 2,1 $ per zi. Pentru faptul ca am invins Cehoslovacia, am fost recompensati cu 20.000 lei, bani impozabili. Cum in avion nu am fost cuminti, unii dintre noi, printre care si eu, ne-am ales si cu amenzi, tot din aceiasi bani, desigur. Cu suma care mi-a ramas mi-am cumparat un frigider, marca "Zil". La intoarcere, pe aeroport nu a fost prea multa lume, asta si din cauza inundatiilor care s-au abatut asupra tarii noastre. Doar cunoscutii si familia. Imediat am fost preluati de oficialii federatiei si am fost condusi la un restaurant de la Snagov, pentru o masa festiva. Dupa aceea, am plecat la cluburile noastre, pentru ca mai erau de disputat doua meciuri din campionatul intern'.
In camera cu Dobrin
La "nationala", Mocanu a stat in camera cu Dobrin, mai putin in Mexic, la Mondialele din '70. Sa ascultam versiunea lui despre absenta "Giscanului" de la Guadalajara: "Poate e valabila si explicatia ca grupul Dinamo nu l-a vrut, dar a gresit si Gicu. Ruptura s-a produs cu vreo zece zile inainte de primul meci, cind i s-a alocat tricoul cu numarul 16, parca. A inteles probabil atunci ca nu intra in primul 11 si a inceput sa nu mai respecte programul".
"L-am scuipat pe Jairzinho"
In meciul cu Brazilia de la Mondialele din '70, Mocanu l-a avut client pe Jairzinho: "Nu prea gaseai mijloace sa-l domini. Intii il tachina Lucescu, Nunweiller trebuia sa-l impinga spre mine, iar eu il luam pe sus. Am reusit sa-i creez o stare de nervozitate excesiva, l-am si scuipat la un moment dat, de ce sa mint?, dupa care am ramas cu gura cascata cind arbitrul Marschall m-a avertizat in romaneste. Era austriac, dar avea origini in Romania".
S-a fotografiat cu cel mai buni
Inaintea Mondialului, nationala Romaniei s-a aflat intr-un cantonament centralizat, in Brazilia. La hotelul unde erau cazati se aflau si o parte dintre componentii viitoarei castigatoare a trofeului, mai exact cei necasatoriti. Cum cei cu familie stateau la alta locatie, printre acestia se numara si Pele.Cele mai frumoase amintiri'El venea sa-si viziteze colegii', dupa cum ne-a declarat Mocanu, care a mai adaugat: 'Am profitat si m-am fotografiat cu el. In Mexic am stat la un hotel fara prea mare extravaganta. In fiecare dimineata faceam antrenamentul de inviorare langa piscina locatiei unde eram cazati. La masa primeam si cateva delicatese din bucataria locala. Sunt cele mai frumoase amintiri'.
Anchetat de Securitate
Fostul fundas al "nationalei" si-a amintit si de sicanarile Securitatii: "Era in '67, iar Dinamo voia sa-l ia pe Boc de la Petrolul. Ca sa nu se impotriveasca cei din conducere, baietii de la Securitate au chemat la ancheta aproape intreaga echipa de la Ploiesti in semn ca, daca nu-i dati drumul lui Boc, va facem probleme mari. Mi-au reprosat ca am umblat cu valuta prin nu stiu ce deplasare si alte chestii de genul asta".
Memoriu la ANS

Mocanu a facut recent un memoriu catre ANS, solicitind alocarea unei indemnizatii de merit: "Astept acum un raspuns. N-am pretentii de rente viagere, fiindca acelea sint speciale pentru campionii mondiali sau olimpici, dar cred ca am dreptul la o indemnizatie pentru tot ceea ce am facut in fotbalul romanesc. Nu vreau sa par lipsit de modestie, dar, dupa mine, in afara, poate, a lui Vigu, n-am mai vazut un fundas stinga complet".
Ce parere are(avea) Mocanu despre situatia de acum din fotbalul ploiestean?
"Am un gust amar, fiindca nu mai avem o echipa locala de calibru" Dupa ce, saptamana trecuta, v-am prezentat un amplu material cu cel mai bun fundas stanga al Romaniei, din toate timpurile, Mihai Mocanu (foto; primul din dreapta, sarbatorind pe gazonul de la arena "Ilie Oana", alaturi de Eduard Iugas, Mircea Dridea, Virgil Dridea, Mihai Ionescu si Octavina Dincuta, trei decenii de la victoria, cu 3-1, asupra echipei Liverpool FC, in Cupa Campionilor Europeni), una dintre intrebarile adresate fostului mare international a fost si cea referitor la noua echipa a municipiului - CSM Petrolul Prahova Ploiesti. Adversarul lui Bobby Charlton, Pele si Adamec, de la "El Mundial"-ul din Mexic, editia 1970, ne-a declarat: "Nu sunt in tema cu aceasta problema, deoarece am fost in covalescenta, dupa operatia suferita anul trecut. Cunosc in mare despre acest caz, dar nu stiu in ce conditii se va face treaba. Mai stiu ca, alaturi de primarie, sunt implicati si fostii mei colegi de la Petrolul Ploiesti: Costica Moldoveanu, fratii Dridea, Mircea si Virgil, Eduard Iuhas si altii." Mocanu nu a ramas, insa, indiferent la faptul ca Ploiestiul in care s-a lansat ca mare fotbalist a ajuns de rasul unor "comune": "In primul rand, am un gust amar fiindca nu avem o echipa locala de calibru. La momentul actual, Ploiestiul nu mai exista nici macar in primul esalon. Asta desi - la un moment dat - erau doua formatii in oras, Petrolul si Astra. Este o situatie fara precedent, chiar dureroasa, ca un asemenea municipiu, dar si judet, cu o traditie bogata, sa nu se mai poata mandri cu o formatie de Liga I. Cred ca, daca se va manifesta un pic de rabdare si va fi vorba despre o organizare perfecta a tuturor factorilor de decizie, va putea aparea, cat mai curand posibil, o echipa cu adevarat performanta, aici. Totodata, trebuie gasite si cele mai bune mijloace de a se avansa, in esalon, si de a se asigura baza materiala, la nivelul la care se cere in prezent." Starea de sanatate In alta ordine de idei, nu am ocolit nici subiectul legat de amputarea piciorului sau drept, Mihai "Mocky" Mocanu spunandu- ne: "Multa lume m-a intrebat despre operatie, dar am trecut, ba chiar cu mult succes, peste acest hop, din viata mea. Este o chestiune dureroasa si neplacuta, totodata, dar se putea intampla si mai rau. Am ascultat de sfatul medicului si zic ca am facut bine. Am fost ajutat de foarte multi oameni, iar cu acest prilej, am vazut cine imi sunt prietenii adevarati. Momentan, am o proteza provizorie, insa - in cel mai scurt timp -, voi primi una definitiva. Cel mai mult ma doare faptul ca nu mai sunt omul de miscare, de altadata, eu fiind obisnuit sa am o viata activa." Ca un fapt mai putin obisnuit, pentru a se folosi, si in continuare, de masina sa - o Dacie 1310, de culoare alba -, Mocanu si-a dus-o la un service, acolo unde i s-au adaptat comenzile de acceleratie si frana, pe baza unui sistem similar celui de la motocicleta. Adica, acestea se fac, acum, manual!
"Cu ce am gresit?"
Om de baza la Mondialul din '70, fostul international Mihai Mocanu traieste fara piciorul drept de aproape un an si cauta sa vada viata in culori optimiste
O silueta subreda se contureaza din spatele unui bloc situat in centrul Ploiestiului. Barbatul se misca alene, sprijinindu-se intr-un baston. Isi masoara cu atentie fiecare pas, ca si cum ar calca pe un teren cu nisipuri miscatoare. In urma cu peste trei decenii, notiunea de sovaiala nu intra in vocabularul lui. Era doar baiatul rau din defensiva faimoasei echipe a Petrolului din anii '60, cind inclusiv marele Liverpool inclina steagul pe arena prahoveana, in Cupa Campionilor Europeni. Jairzinho, Pele, Bobby Charlton, Cruyff, Eusebio sau Gerd Muller au facut si ei cunostinta cu inversunarea fostului international din Carpati. Se numeste Mihai Mocanu, e considerat de multi drept cel mai bun fundas stinga din istoria fotbalului romanesc si a fost om de baza la Mondialul mexican din 1970.
"Il taiem sau va sfirsiti!"
Astazi, el traieste(traia) insa o alta viata. De fapt, destinul lui s-a schimbat dramatic in urma cu aproape un an. Pe 12 iulie 2006, soarta l-a lovit pe neasteptate. si-a pierdut piciorul drept. A fost o alegere de viata si de moarte. Nemetaforic, ci crud si dur. In timp ce ne indreptam agale spre apartamentul unde locuieste impreuna cu sotia, Mocanu istoriseste nedreapta poveste: "Fusesem la cumparaturi intr-o simbata. Cind m-am intors, am simtit niste dureri la picior. Era si foarte rece, desi afara termometrele aratau 35-36 de grade. Nevasta-mea a vorbit repede cu sefa ei de la Policlinica, iar sfatul a fost sa mergem de urgenta la Spitalul Judetean, unde am ramas trei zile. S-a decis apoi sa fiu transportat la Spitalul Militar din Bucuresti. Mi s-a diagnosticat o ischemie, adica un cheag de singe care bloca circulatia arteriala, iar doctorul Mircea Patrut, seful Clinicii de Chirurgie Cardiovasculara, mi-a spus deschis dupa analizele de rigoare: . Am semnat pentru efectuarea interventiei, dar ma gindesc si acum cu ce am gresit ca sa patesc o asemenea nenorocire".
"De ce mie?"
Dupa operatie, Mocanu foloseste o proteza speciala si asteapta una mai performanta. Cind umbla pe strada, aparatul e blocat la nivelul genunchiului si al gleznei, dar, apasind pe un buton, se articuleaza in momentul in care purtatorul se asaza. Isi imparte timpul intre casa, alaturi de sotia, Netty, care-l sustine extraordinar, stadion, caci ata il mai trage spre fotbal, si o plimbare scurta prin preajma locuintei. E micul triunghi al existentei fostului international, care, cind nu deapana amintiri, se intreaba mereu si mereu: "De ce a trebuit sa mi se intimple mie?". si atunci, stapinita cu greu, o lacrima se ghiceste in coltul ochilor!
Masina adaptata
Mihai Mocanu are o Dacie 1310 alba. Dupa ce a patit necazul, a vrut sa o vinda cu 1.000 de euro, i-a pus un afis in geam si a rugat un amic sa i-o duca in curtea stadionului "Ilie Oana". N-a gasit nici un cumparator, dar s-a bucurat pina la urma. Cu ajutorul unor prieteni, masina a ajuns intr-un service, unde i-au fost adaptate comenzile: acceleratia si frina sint actionate manual, printr-un sistem similar celui de la o motocicleta.
Sustinut de prieteni
Coechipier cu Mocanu la Petrolul si la echipa nationala, Mircea Dridea il viziteaza din doua in doua zile pe prietenul sau, cu care mai iese si la cite o promenada. La fel se intimpla si cu Mihai Cristache, fostul vicepresedinte al galben-albastrilor. "Vreau sa le multumesc tuturor celor care m-au ajutat in aceasta perioada: Petrolul, Conpet, Marian Manea sau Petre Buduru!", spune Mocanu.
"Mihaita va sti sa lupte in aceste momente. E un om puternic. Daca ne gindim la forta si agresivitate, e cel mai bun fundas stinga din istoria " Cornel Dinu
"Un baiat de nota 10. Il iubesc. E prietenul meu cel mai bun. L-am vizitat la Ploiesti. N-am vazut pina acum un fundas mai harnic decit el' Niculae Lupescu
Material editat din urmatoarele surse: Ziarul Prahova, Romaniansoccer.ro, Wikipedia, Prosport
Si daca vreti sa il vedeti pe regretatul Mihai Mocanu in actiune, iata-l in meciul cu Brazilia in comentariul original, sa fiti atenti si la parerea comentatorului englez despre marele jucator:

10 comentarii:

Romeo spunea...

intr-un fel este bine ca nu se mai chinuie. Soarta l-a chinuit destul la sfarsitul vietii, la 66 de ani putea sa mai traiasca, dar dupa 60 nimic nu este surprinzator. Moartea nu judeca omul in functie de performante si probabil ca vor mai trece zeci sau sute de ani pana vom putea calcula evolutia unui individ: aptitudini mentale, sportive, durata vietii, boli de care va suferi.
In primii ani dupa ce microbul fotbalului m-a infestat, Petrolul avea 4 maestri emeriti ai sportului: Pahontu, Mocanu, M. Dridea si M. Ionescu. Acum mai sunt doi, carora le doresc multa sanatate si nu am decat sa regret ca i-am vazut in foarte putine meciuri.
Numele Mihai Mocanu ramane in galeria celor care au facut ceva pentru tara asta si nu a fost rasplatit cum se cuvine.

pixi spunea...

Dumnezeu sa-l ierte !!! Nu va fi uitat!

Anonim spunea...

Dincolo de a fi fost un fotbalist extraordinar, Mihai Mocanu a fost si un om de-a dreptul deosebit. De o modestie rar intalnita la o persoana care a insemnat mult pentru Romania. In schimb, viata, mai ales pe final, dar nu numai, nu i-a adus linistea si multumirea meritata, dupa o cariera de exceptie. Finalul tragic nu-l transforma intr-un martir, ci intr-un... inger, care va fi cu siguranta ales a sta in preajma Domnului! Dumnezeu sa-l odihneasca in pace!

kaLoo spunea...

Odihneasca-se in pace!

Alin spunea...

Un mare jucator a fost Mihai Mocanu... trist pentru fotbalul romanesc pentru ca a luat la cer unul din cei mai buni fundasi stanga care au jucat in Romania pentru Romania.
Dumnezeu sa-l odihneasca in pace

real plan simple ultras spunea...

@readers Vreau sa-mi cer scuze pentru lungimea articolului, il aveam pregatit de mai mult timp si speram sa nu fie cazul sa il public prea curand. In alta ordine de idei, lungimea lui arata f bine calitati celui care a fost Mihai Mocanu. Din nou ziarele din Romania trec peste adevaratele legende, fotbalisti care au fost declarati cei mai buni pe posturile lor din Romania. Cei care sunt de invinuit pentru lipsa de mediatizare sunt din nou oamenii din conducerea Sc Fc care stau jalnic la capitol PR. Uitati-va doar cat s-a vorbit despre Mopsul Florea Dumitrache. In fine acest om nu merita anonimatul nici macar la aceasta varsta. Sunt tare curios in afara fostilor colegi de la Petrolul cati vor veni din generatia Guadalajara.

Prahova24hours spunea...

Foarte interesant articolul...ai publicat multe informatii pe care nu le stiam. Joi seara spiritul Petrolului a ramas mai sarac!

bufcris spunea...

Mi se pare mie sau cei de la ziarul Prahova au publicat un articol copiind informatii de aici dar mentionand ca sursa wikipedia? In afara de asta ei sustin ca au fost ultimii care au vorbit cu regretatul Mihai Mocanu...

http://www.ziarulprahova.ro/articol~categorie-sport~stire-53982~s-a-stins-o-glorie-a-fotbalului-romanesc.html

real plan simple ultras spunea...

@bufcris eu am preluat cam tot ce am gasit si am editat putin, si au facut ceva despre mocanu, insa majoritatea articolelor sunt de pe prosport sau wikipedia, iar poza cu mocanu in foarfeca din colectia personala

real plan simple ultras spunea...

Pe langa tot ce s-a scris recomand si http://adidobre.wordpress.com/2009/06/19/nea-mihai-mocanu/ precum si blogul lui Dragos Trestioreanu http://sport.dragos-trestioreanu.ro/ ca sa vedeti ce scriu cei care l-au vazut jucand